10 Centres Comercials a l'aire lliure a Mataró

Quan visitem alguna ciutat, busquem allò que li dona una personalitat pròpia. Per això ens agrada passejar pels mercats o les àrees comercials urbanes (habitualment envoltades de patrimoni històric, cultural o amb trets diferencials propis).

La ciutat compacta, la ciutat mediterrània ho és, en gran mesura, gràcies a la personalitat que li atorga el comerç de proximitat. Convivència, seguretat, ocupació, riquesa i dinamisme urbà.


CAS DE MATARO

El sector comercial urbà és el que proporciona més llocs de treball als ciutadans de Mataró. Juntament amb la restauració representen aproximadament un 26% dels llocs de treball totals.

La ciutat de Mataró disposa d’un comerç urbà configurat a l’entorn de diversos eixos comercials: Comerç Mataró Centre, Plaça Gran i Entorns, Centre Comercial de la Plaça de Cuba i Rodalies, La Gran Botiga, Comerç Rocafonda, Cerdanyola Comercial, Boulevards de Mataró, Pla d’en Boet, Cirera i Camí de la Serra.

Mataró pateix encara una taxa d’atur superior a la mitjana i una lenta recuperació de l’activitat econòmica. El comerç urbà en pateix també les conseqüències: han marxat empreses importants, han tancat comerços històrics, han baixat les facturacions. Mataró no exerceix, tampoc comercialment, cap capitalitat urbana ni comarcal ni metropolitana.

Per nosaltres, el desenvolupament del comerç urbà de proximitat i dels mercats, és la millor manera d’acostar-nos a l’objectiu de ciutat compacta, de convivència d’usos, d’ocupació de capitalitat i de cohesió social. La competència entre un centre comercial de qualitat com per exemple Mataró Parc i el comerç urbà, no és una lluita de tu a tu, en les mateixes condicions. De fet, representen dues alternatives molt distants.

Estem convençuts que l’Ajuntament hauria d’exercir una acció de lideratge, orientada a recuperar la confiança de comerciants i consumidors, facilitant una reorientació dels models de negoci i atorgant a aquest ampli sector d’activitat econòmica de Mataró el valor que li correspon, amb els instruments de suport que calguin.

Com podem ajudar a enfortir tots aquests centres comercials a cel obert de Mataró?


LA NOSTRA PROPOSTA

A Mataró cal, en la nostra opinió, implementar el model anglosaxó del Business Improvement District.

Els BID anglesos i nord-americans van néixer com una alternativa urbana, amb un sistema de gestió publico-privada de sectors concrets de la ciutat, en especial els “Centres Comercials Oberts” com els que tenim a Mataró. A Catalunya es denominen APEU (Àrees de Promoció Econòmica Urbana).

Més enllà de la dinamització de l’oferta (campanyes, fires, accions de carrer, ...) aquesta via va més enllà i ajuda a determinar quins negocis falten o sobren a un determinat eix comercial per incentivar la seva cobertura, a actuar temporalment sobre locals buits, a promocionar l’atractivitat d’una àrea, a facilitar l’innovació comercial, a supervisar neteja o aparcament. I també a coordinar permanentment totes les eines, publiques i privades disponibles, totes les organitzacions (comercials, esportives, hoteleres, culturals, ...) i administracions (local i comarcal). 

La normativa actual ja preveu la creació de les Àrees de Promoció Econòmica Urbana, En conseqüència, res ens impedeix avançar en aquesta línia com altres ajuntaments estan fent, impulsant plans pilot de gestió i promoció de diferents eixos comercials similars als que tenim a Mataró.

Pactarem amb el sector comercial un model de gestió i una estructura organitzativa i de govern, liderada per un director general consensuat entre les parts, pel gran centre comercial a Cel Obert del Centre, amb capacitats per proposar decisions a l’àrea.

Aquest mateix model de gestió s’aplicarà a la totalitat d’eixos comercials de Mataró. Tots ells podran coordinar-se, explotant al màxim els seus trets diferencials, patrimonials, socials i culturals. A això cal sumar-hi fires, mercats, activitats culturals i d’oci, que amb una gestió coordinada conjunta atractives, haurien d’incrementar el potencial d’atracció de Mataró.

Reformularem els objectius del servei de Llicències d’Activitats municipal per tal que, a diferencia de l’actualitat, sigui una eina útil per l’impuls de l’activitat econòmica a Mataró.

Per fer front aquestes noves estructures de gestió i les actuacions al territori, buscarem noves vies d’ingrés de manera consensuada amb el sector.

Aquesta és la nostra proposta: més comerç urbà i més coordinació per tal de tornar a fer de Mataró la capital comercial que un dia va ser i que, amb nosaltres, ho tornarà a ser.